Organiserad sysselsättning

I väntan på besked om bifall eller avslag på asylansökan skall samtliga asylsökande som är mellan 18 och 64 år och som inte fått ett lagakraftvunnet beslut delta i någon form av organiserad sysselsättning. Sysselsättningen skall bestå av introduktion, undervisning i svenska och/eller praktik samt självförvaltning. Asylsökande som får ett avslag i första instans ska enligt Migrationsverkets mål erbjudas återvändanderelaterad utbildning (ÅVU).

Målen med den organiserade sysselsättningen är att erbjuda individanpassad och meningsfull sysselsättning för asylsökande under väntetiden. Meningen är att sysselsättningen ska vara till nytta för den sökande såväl vid ett beviljande av uppehållstillstånd som vid ett beslut om återvändande.

Sedan januari 2006 är den organiserade sysselsättningen upphandlad, och det är främst genomförandet av introduktionspaketet som sker i verkets egna regi. De företag som vunnit upphandlingen gör upp egna kursplaner utgående från Migrationsverkets direktiv, vilket gör att sysselsättningen varierar från ort till ort.


Mer till sjukvård – mindre till utbildning. Migrationsverkets verksamhets- och utgiftsprognos augusti 2007
2007-08-08
I den senaste prognosen från Migrationsverket beräknar man att antalet asylsökande även i fortsättningen kommer att ligga på en förhållandevis hög nivå. 2008 och 2009 antas mellan 30 000 och 40 000 asylsökande per år komma till Sverige. Antalet inskrivna i mottagningssystemet beräknas bli omkring 30 000, därav cirka 60 procent i s k eget boende. Även om väntetiderna på ett beslut i första instans minskat, beräknas den genomsnittliga vistelsetiden, dvs den tid som de asylsökande finns inskrivna i mottagningssystemet, vara närmare ett år (346 dagar). Motsvarande tid år 2002 var 347 dagar; samma år fanns närmare 40 000 asylsökande inskrivna i systemet. Utgifterna för sjukvård till asylsökande beräknas öka under 2007 med 97 miljoner kronor medan utbildningskostnaden (främst svenskundervisning) minskar med 87 miljoner kronor. Tyvärr lämnas detta förhållande okommenterat i rapporten; ej heller finns andra uppgifter om den s k organiserade sysselsättningen/svenskundervisningen, dess innehåll eller utveckling.
Migrationsverket redovisar och föreslår – låg prioritering av organiserad sysselsättning?
2007-03-14
Den s k organiserade sysselsättningen för asylsökande får ytterst ringa uppmärksamhet i två aktuella skrivelser till regeringen från Migrationsverket – Årsredovisning 2006 respektive Budgetunderlag 2008 – 2010. Trots att verket tidigare – 2005 och 2006 – aviserat omfattande satsningar på den organiserade sysselsättningen/verksamheten, redovisar man nu varken förbättrade resultat eller gör kritiska analyser av verksamheten i förhållande till de höga målsättningar som då lades fast.
Sysselsättning för asylsökande - minskat deltagande i obligatorisk verksamhet trots högre mål
2006-11-10
Migrationsverket har gjort en uppföljning av den organiserade sysselsättningen, dvs den verksamhet som innefattar bland annat svenskundervisning, annan utbildning eller praktik och som i princip är obligatorisk för alla asylsökande under väntan på beslut i asylärendet. Uppföljningen är angelägen särskilt med tanke på de mål och den plan för verksamheten som bland annat redovisades i verkets egen utredning från år 2005, Kvalitets- och kvantitetsmål för organiserad sysselsättning för asylsökande. Enligt dessa mål förväntades 75 procent av de asylsökande delta i den organiserade sysselsättningen under 2006, dvs en betydligt högre andel än tidigare. Av den nu aktuella uppföljningen framgår emellertid att andelen deltagare i stället har minskat från 43 procent 2005 till mellan 37 och 41 procent under innevarande år.
Organiserad verksamhet blir enhetlig sysselsättning – måluppfyllelsen förväntas öka från 43 till 75 procent
2005-08-22
I en ny utredning om den organiserade verksamheten föreslår Migrationsverket att samtliga asylsökande mellan 18 och 64 år från och med den 1 januari 2006 skall erbjudas sysselsättning som är meningsfull och individanpassad. Begreppet enhetlig sysselsättning föreslås därmed ersätta den tidigare organiserade verksamheten, som också var obligatorisk för de asylsökande. Sysselsättningen skall bestå av introduktion, undervisning i svenska, återvändanderelaterad utbildning och/eller praktik samt självförvaltning.