Ny grönbok från EU-kommissionen om hur skolan påverkas av migration
2008-07-10
Kommissionen har nyligen antagit en s.k. grönbok för att öppna en debatt om hur man med hjälp av utbildningspolitiska åtgärder kan bemöta de utmaningar som invandring och rörlighet inom EU för med sig.
Forskning visar att många invandrarbarn i EU har större svårigheter inom utbildningen än sina jämnåriga utan invandrarbakgrund; antalet elever som lämnar skolan i förtid är större och deltagandet i högre utbildningar är lägre. I vissa länder uppnår elever med invandrarbakgrund i andra generationen dessutom sämre utbildningsmässiga resultat än första generationen, ett tecken på att de sociala skillnaderna kan bli större med tiden.
I grönboken beskrivs politiska åtgärder och strategier som kan främja utbildningsresultaten för barn med invandrarbakgrund, så som förskoleundervisning, språkundervisning, extra undervisningsstöd och interkulturell utbildning. Kommissionen tar emot remissvar på grönboken fram till den 31 december 2008, och på basen av de inkomna svaren ska kommissionen offentliggöra sina slutsatser i början av 2009. EU:s befogenheter inom utbildningsområdet är dock begränsat, och grönboken syftar inte till några bindande regler för medlemsstaterna. Däremot anser kommissionen att det är ett område där s.k. peer learning på EU-nivå kan komma att ge goda resultat, och grönboken syftar även till att undersöka hur EU i framtiden kan stödja medlemsstaterna när de utformar sin utbildningspolitik på område.
Läs mer i pressmeddelande från kommissionen